Meridieselkurssilla

dieselkurssi1

Teoriaosuus meridieselkurssilla Tekno-Marinella 28.3.2015 Kivenlahdessa Espoossa. Kouluttajana on Rauno Kurki-Suonio.

dieselkurssi9

Volvolle tehtiin syyshuolto: merivesipumpun siipipyörän tarkistus, öljynvaihto, öljy- ja polttoainesuodattimen vaihto. Myös polttoainejärjestelmän ilmausta opeteltiin. Kokeiltiin myös miten koneen saa olemaan käynnistymättä jättämällä vähän ilmaa polttoainesuuttimelle menevään ruiskutuspumpun jälkeiseen putkeen. Ilma pysyy siellä ja painuu kasaan kuin jousi (toisin kuin nesteet) eikä suuttimen venttiili aukea koskaan, kun paine ei nousekaan tarpeeksi.

Volvon hyrinästä videolla tulee aivan kesä mieleen!

dieselkurssi4

Sole Mini-29:n purkaminen alkaa. Tässä on kolme sylinteriä muuten se on aivan samanlainen kuin oma kaksisylinterinen Sole Mini-17. Tässä yksilössä on jotain vikaa – se kuulemma kolisee ja käy huonosti. Selviääköhän purkamalla missä vika on?

dieselkurssi3

Lämmönvaihtimen etupää. Kupariputkisto, jossa kiertää merivesi näkyy. Tänne päätyvät sitten ne kaikki merivesipumpun siipipyörästä irronneet kumipalaset. Tämän moottorin siipipyörä oli ehjä eikä palasia ollut tänne jäänyt tukosta tekemään. Kupariputkistokin oli aika puhdas.

dieselkurssi2

Lämmönvaihtimen runko takaapäin. Alemmasta reijästä tulevat ulos pakokaasut ja sekaan sotketaan jäähdytykseen käytetty merivesi.Irrotettu takaosa (ei näy kuvassa) oli jonkin verran kärsinyt korrosiosta ja osa merivedestä saattaa oikaista suoraan ulos eikä jäähdytysteho ole aivan suunniteltu. Vain noin 1/3-osa lämmönvaihtimen putkistosta on käytössä tämän takia. Tähän viittaa myös se, että koneesta oli otettu termostaatti kokonaan pois ehkäpä juuri jäähdytyksen tehostamiseksi. Kupariputkisto on kuvassa työnnetty ulos lämmönvaihtimesta.

dieselkurssi7

Polttoainesuutin irrotettuna. Suuttimet olivat kunnossa. Ne testattiin karkeasti laitteessa, jolla sai pumpattua painetta ja katsottua miten diesel suihkuaa ulos ja että venttiili sulkeutuu sen jälkeen. Mihinkään suuttimien säätämiseen ei tuo laite kelpaa.

dieselkurssi6

Venttiilikoneisto näkyvillä venttiilikopan irrottamisen jälkeen. Ihan kunnossa kaikki oli täälläkin. Opettelimme myös tarkastamaan ja säätämään venttiilivälyksetkin.

dieselkurssi5

Venttiilikoneisto on seuraavaksi irrotettu pois. Tässä näkyvät venttiilit jousineen. Keskellä hehkutulpat ja alla suuttimien reijät.

dieselkurssi10

Sitten kansi pois, jonka jälkeen näkyvät männät sylinterissä. Kaikki on kunnossa täälläkin. Sylintereissä on hoonauksen jäljetkin vielä näkyvissä.

dieselkurssi8

Kansi, lämmönvaihtimen runko ja kannen tiiviste. Kaikki olivat kunnossa. Moottorin vika lienee akseleiden laakereissa, koska hihnapyörästä käsin pyörittäessä nyt kun mikään ei pistä vastaan tuntuu pientä klappia. Sinne saakka emme ehtineet kuitenkaan kurssilla purkaa.

Kerrassaan mainio kurssi. Suosittelen!

Jukka Wallinheimo

Share on Tumblr